Farver, farver, farver……

“Kvinden og bussen” Mixed media (solgt maleri)

Mixed media i Galerie Hella

Denne blog vil fremadrettet være et nyt vindue til dig, set med mine øjne og et udstillingsvindue med alt det, jeg skaber, samt min erfaring og min glæde ved at dele alt det, som jeg har udviklet og lært gennem årene. Dette vil du så kunne opleve i form af kreativ vidensdeling, f.eks. deling af kreative forløb, diverse processer i mixed media, erfaringsdeling, videoer fra atelieret, konkret erfaring og viden om farver, former, perspektiv og maleriets udvikling undervejs i processen. Så glæd dig og følg med i bloggen her.

Malerier opstår af ingenting og al ting. Intentionen, entusiasmen, eufori, kreativiteten og meditativ fordybelse skaber, udvikler, nedbryder og bygger op igen. Min tilgang er intuitiv, fortællende og med mennesket i centrum. Alt levende som vækker genklang i mig, vil gerne udtrykke sig på lærred og vokser fra et sted i mit indre, som får lyst til at vise sig og komme frem i lyset. Den kvindelige energi og kvinder i et blandet univers har nu over en lang periode været et gennemgående tema i mit kreative udtryk. Dog ligger der små fortællinger gemt i malerierne, som skabes ud fra min historie og udvikler sig gennem beskuerens øjne.

Her er jeg ved at afslutte et maleri i mixed media. Processen har været lang og intens. Det kræver tålmodighed og tillid til den intuitive proces.

Få hjælp med farvelæren af Johannes Itten

Farver og former er altafgørende for udtrykket på lærredet. Vi vælger forskelligt og udtrykker os meget individuelt.
Farver er et spændende univers og vi interagerer forskelligt med og i farveuniverset.
Farvelæren fra Johannes Itten er spændende læsning, videnskabeligt belyst og samtidig var han meget opmærksom på den enkeltes personlige “farvemøde”.

Farvelæren er opstået på baggrund af flere kunstners erfaringer og betragtninger og hver enkelt, som beskæftiger sig med farver har måttet sande, at der er udfordringer og vanskeligheder i brugen og sammensætningen af de forskellige farver.

Fra Ittens bog om farvelæren:

”Ligesom ord først får sin klare betydning i sammenhæng med andre ord, får de enkelte farver først deres klare udtryk og nøjagtige betydning i sammenhæng med andre farver” og
”Han som er farvens mester, må se, føle og opleve hver enkel farve og dens uendelig mange kombinationer med alle farver.”

Og ja – vi er meget forskellige – også når vi vælger farver og måden vi sætter dem sammen på. Så farver er både begribelige og ubegribelige og derfor er læren om farverne på samme tid håndgribelig og uhåndgribelig.

Subjektive farveoplevelser og farvevalg

Fordybelse i måneskin

Farverigdom og det personlige farvevalg

Nogle er til det meget farverige – ligesom jeg selv er. Andre foretrækker sarte pasteller eller efterårets gyldne toner. Og det er faktisk ikke helt tilfældigt. Vi har alle iboende farver som ofte afspejles af de farver vi vælger og omgiver os med.
Der findes amerikanske systemer som omhandler bestemte farver i forhold til en person og hvordan de fremhæver den enkeltes udstråling. Systemet har vundet inpas herhjemme og flere og flere bliver i dag farvetestet – ikke ud fra et kunstnerisk synspunkt, men udelukkende med henblik på det rette farvevalg af personens påklædning. Så de farver vi selv udstråler er ofte vores ynglingsfarver.

Farvetyper

Når vi så bevæger os ind i det kreative univers med masser af farvemuligheder, så har vi en tendens til netop at vælge de farver som passer bedst til vores ”farvetype”. De kan opdeles i vinter – sommer – forår og efterår. Årstiderne henviser til farveskalaen. Til tider kan det hjælpe os at vælge ud fra årstidens farver, når vi ønsker at opbygge et maleri.
Farver kan fortælle noget om vores personlighed og type. Der findes flere terapeutiske redskaber der benytter sig af farvernes helende egenskaber.
Et maleri kan have en dyb indvirkning på os – alene pga. farvevalget. Så når en kunstner udtrykker sig kreativt med farver, er processen meget individuelt og røber samtidig noget af kunstnerens personlighed.

Farvesammensætning er meget individuelt

Det vi hver især oplever som en harmonisk farvesammensætning er meget individuelt.
Og det kan være en god ide at holde sig til de farver, som vi har det bedst med – altså male det, som udtryksmæssigt er i overensstemmelse med vores subjektive farvevalg. Oplevelsen i maleprocessen bliver mere intens og kan være afgørende for vores kunstneriske udtryk. Samtidig gir det en dybere harmonisk oplevelse, når vi bruger farverne ud fra et dybt personligt valg.

Det er en lang proces i den kunstneriske udvikling at finde sine egne farver og former. Man kan også sige, at finde sin egen stil.

Udfordringer i opbygningen af maleriet

Farvevalget er en ting og svært i sig selv. Men hvor meget skal de enkelte farver fylde i forhold til hinanden? Hvilke farver skal jeg vælge for at få noget til at træde frem og noget andet til at træde tilbage i den visuelle oplevelse af maleriet. Hvilken farvetone skal jeg have meget af i forhold til en anden? Hvornår får jeg farvemæssig ligevægt i mit maleri? Hvilke farvekontraster kan f.eks. hjælpe med oplevelsen af lys og mørke?

Den konstruktive farvelære

Ittens konstruktive farvelære omfatter grundreglerne i farvernes virkning, som de fremtræder, når vi betragter dem. Her har vi et hjælpeværktøj som læner sig op ad bestemte principper og regler indenfor farvelæren. Derigennem kan vi opnå harmoni, disharmoni og provokationer i vores maleriske udtryk. Her har vi et sæt regler, vi kan holde os til, indtil vi har fået en fortrolighed i at stole på vores egen farve-intuition. Dette er en hjælp til den enkelte til at arbejde mere frit og ubesværet med egne, dejlige, udtryksfulde, farverige og frem for alt personlige kompositioner.

Den tolvdelte farvecirkel

Den tolvdelte farvecirkel

Den tolvdelte farvecirkel indeholder de primære farver: gult, rødt og blå.
Med et normalt farvesyn opfattes de som rene farver og kan ikke fremkomme ved blanding af andre farver. Men alle andre farver kan blandes af dem.
I en ligesidet trekant anbringes de 3 primærfarver således, at gult er foroven, rødt forneden til højre og blåt forneden til venstre.
Så blandes primærfarverne
rød med gul (orange)
blå med gul (grøn)
blå med rød (violet)
på denne måde får vi sekundærfarverne: orange, grøn og violet.

På denne måde opstår den tolvdelte farvecirkel. De 12 farver er opdelt i lige store mellemrum og de farver der ligger overfor hinanden er komplementære. En nem måde at huske farvecirklen på.
Blander vi igen sekundærfarverne opstår tertiærfarverne, som efter Baukje Zijlstra (min lærer og mentor gennem mange år) godt kunne minde om ”leverpostej” eller som hun kaldte det: ”den grå fælde”.

Lag på lag i mixed media

Baukje Zijlstra – citat:
–  ” den blå farve er mindre udfarende – men mere aktiv ”hjemme”.
–  ” den røde farve er meget udfarende – men mindre aktiv ”hjemme”.
–  ”den gule farve er fifty/fifty. Gul er den reneste farve overhovedet – en retfærdighedsfarve, der
     balancerer på det ydre og indre plan. Gul kommer hurtig ud af balance.

At blande selv udelukkende med primærfarverne

I opstarten af min træning i akrylmaleri arbejdede jeg udelukkende med primærfarverne rød, gul og blå og måtte først afslutningsvis bruge hvidt i maleriet og den sorte skulle vi selv blande ud fra primærfarverne. Det har sneget sig så dybt ind i min bevidsthed, at jeg stadig ikke bruger færdigblandet sort eller peynes grey. Hvidt er jeg forsigtig med at blande i farverne, da det hurtigt kan fjerne farvens glød. Hvidt bruger jeg afslutningsvis eller som underlag, når jeg vil ”gendanne” den glød i farven, som jeg omtalte lige før. Skal jeg lysne bruger jeg citrongul eller også masser af vand for at holde fast i farvens naturlige glød.

Farvekunstens elementer – find din vej

Citat fra Johannes Ittens bog: ”Farvekunstens elementer”:
”Alt, hvad du kan lære af bøger eller af dine lærere, er som en kærre” hedder det et sted i Veda´erne, ” men kærren er kun brugbar, så længe du befinder dig på vejen. Når du kommer til vejs ende, stiger du ned af kærren og fortsætter til fods”.

Jeg bruger udelukkende akrylfarver gerne fra forskellige firmaer. Mere af det senere i et andet blogindlæg.

Fremadrettet vil jeg dele meget mere fra mit kreative univers, mine erfaringer, teorier, oplevelser og processer igennem billeder, tekst og videoer.


Hella Carstens

“Jeg ved aldrig, hvad der vil ud og hvordan fortællingen vil forme sig på lærredet.

Når jeg maler, starter jeg med flere forskellige materialer og teknikker. Det er lidt som at lægge et puslespil. Først kan et virvar af puslebrikker virke kaotisk, men ved at lægge dem brik for brik, genskabes et billede med en historie, vi kan forholde os til.

Maleriet er min pauseknap og balsam for de dybeste strenge i mig.”

Åbningstider i
Galerie Hella

MandagLukket
Tirsdag15.00 - 17.30
Onsdag15.00 - 17.30
Torsdag15.00 - 17.30
Fredag15.00 - 17.30
LørdagLukket
SøndagLukket

Ellers efter aftale. Ring 25 66 75 61 eller send en mail til hella.carstens@live.dk

Få nyt fra Galerie Hella

Nyhedsbrevet sendes når der er nyheder, fx nye malerier, udstillinger o.lign. 

Du kan altid afmelde dig med et klik.